Kræsen og stædig.....

18. januar 2010

Alder:
10 mdr.

Kræsen og stædig.....

Hej Helen.

Jeg håber du kan give mig et par gode råd vedr. min 10 mdr gamle søn ift hans spisevaner.

Min søn er født 2½ uge før termin (3500 g) og der har ikke været nogle komplikationer.

Mad har dog aldrig haft hans store interesse. Da jeg ammede ham de første 4 mdr spiste han på 5 min pr gang. Da han overgik til MME spiste han på intet tidspunkt 1/6 svarende til hans vægt. På trods heraf har han hele tiden haft en acceptabel vægtøgning. Jeg har flere gange konsulteret egen sp og egen læge.

Han er meget aktiv og for det meste glad dreng (kravlede som 7½ mdr og kort tid efter begyndte han at rejse sig og går nu konstant rundt med vogn, ved borde eller vægge :-)) og derfor har både læge og sp hver gang sagt at det vigtigste er at han ellers trives. Han pludrer og er efter deres mening meget dygtig motorisk osv.

Han sagde i øvrigt fra mht flasken allerede for 2½ mdr siden, hvilket jeg også informerede sp om.

Nå det var lidt af forhistorien. Nu til det egentlige spørgsmål.

Pt spiser min søn som følger:

Havregrød eller øllebrød til morgen med MME i
Tilbydes frugtmos til formiddag.
Rugbrød til middag (spiser dog max 1/4 - 1/2 skive)
Tilbydes youghurt med frugt eller brød til eftermiddag.
Tilbydes for det meste vores aftensmad.
Tilbydes youghurt eller lign inden sengetid.
Han sover for det meste fra ca ...

Annonce

... 20.15 - 06.15 og så 2-3 gange om dagen.

Han er meget uinteresseret i mad og pt spiser han kun hvis han samtidig selv sidder med en ske, en legoklods eller andet der afleder ham uanset hvor længe vi lader ham vente eller hvor sulten han virker. Dette virker dog ikke hver gang. Han virker uhyggelig kræsen.... indimellem vil han slet ikke smage men overtaler man ham til at smage går det nogle gange op for ham at det ik er så slemt endda. Han spiser dog meget ensformigt og vi er kørt meget fast i dette. Kommer der andet end leverpostej eller torskerogn på rugbrødet spytter han det ud.

Generet vil han selv (hvilket vel egentlig er sundt nok) men det sætter jo sine begrænsninger. Især til aften rører han stort set kun pasta og brød. Tilbydes han ikke det spiser han intet...! Alt der er most eller lignende nægter han fuldstændig også. Jeg vil ikke presse ham men føler virkelig vi er ved at køre godt og grundig fast.

Vægtmæssigt ligger han lidt under normalkurven og vejer ca 9.4 kg. Han har jo generelt vist at han aldrig har haft brug for så meget.

Jeg synes bare absolut ikke det bliver bedre og kunne bruge nogle råd og forhåbentlig dermed ikke gøre ham mere kræsen eller gøre hans interesse for mad endnu mindre.

Har du et par guldkorn eller foreslag til en fremgangsmåde vi kunne prøve....

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Lene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine