Brev:
Kræsen og stædig.....
18. januar 2010
Alder:
10 mdr.
Kræsen og stædig.....
Hej Helen.
Jeg håber du kan give mig et par gode råd vedr. min 10 mdr gamle søn ift hans spisevaner.
Min søn er født 2½ uge før termin (3500 g) og der har ikke været nogle komplikationer.
Mad har dog aldrig haft hans store interesse. Da jeg ammede ham de første 4 mdr spiste han på 5 min pr gang. Da han overgik til MME spiste han på intet tidspunkt 1/6 svarende til hans vægt. På trods heraf har han hele tiden haft en acceptabel vægtøgning. Jeg har flere gange konsulteret egen sp og egen læge.
Han er meget aktiv og for det meste glad dreng (kravlede som 7½ mdr og kort tid efter begyndte han at rejse sig og går nu konstant rundt med vogn, ved borde eller vægge :-)) og derfor har både læge og sp hver gang sagt at det vigtigste er at han ellers trives. Han pludrer og er efter deres mening meget dygtig motorisk osv.
Han sagde i øvrigt fra mht flasken allerede for 2½ mdr siden, hvilket jeg også informerede sp om.
Nå det var lidt af forhistorien. Nu til det egentlige spørgsmål.
Pt spiser min søn som følger:
Havregrød eller øllebrød til morgen med MME i
Tilbydes frugtmos til formiddag.
Rugbrød til middag (spiser dog max 1/4 - 1/2 skive)
Tilbydes youghurt med frugt eller brød til eftermiddag.
Tilbydes for det meste vores aftensmad.
Tilbydes youghurt eller lign inden sengetid.
Han sover for det meste fra ca 20.15 - 06.15 og så 2-3 gange om dagen.
Han er meget uinteresseret i mad og pt spiser han kun hvis han samtidig selv sidder med en ske, en legoklods eller andet der afleder ham uanset hvor længe vi lader ham vente eller hvor sulten han virker. Dette virker dog ikke hver gang. Han virker uhyggelig kræsen.... indimellem vil han slet ikke smage men overtaler man ham til at smage går det nogle gange op for ham at det ik er så slemt endda. Han spiser dog meget ensformigt og vi er kørt meget fast i dette. Kommer der andet end leverpostej eller torskerogn på rugbrødet spytter han det ud.
Generet vil han selv (hvilket vel egentlig er sundt nok) men det sætter jo sine begrænsninger. Især til aften rører han stort set kun pasta og brød. Tilbydes han ikke det spiser han intet...! Alt der er most eller lignende nægter han fuldstændig også. Jeg vil ikke presse ham men føler virkelig vi er ved at køre godt og grundig fast.
Vægtmæssigt ligger han lidt under normalkurven og vejer ca 9.4 kg. Han har jo generelt vist at han aldrig har haft brug for så meget.
Jeg synes bare absolut ikke det bliver bedre og kunne bruge nogle råd og forhåbentlig dermed ikke gøre ham mere kræsen eller gøre hans interesse for mad endnu mindre.
Har du et par guldkorn eller foreslag til en fremgangsmåde vi kunne prøve....
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Lene